Dit is mijn favoriete koolhydraatarme ontbijtje waar ik eindeloos mee varieer. Met fruit, eiwitten en goede vetten.

In de ochtend is je lichaam het best in staat om de snelle suikers uit fruit te verwerken. Het is een complete maaltijd van de 3 belangrijkste voedingsstoffen die je iedere dag voldoende moet zien binnen te krijgen. De juiste koolhydraten, eiwitten met de complete mix van aminozuren en de goede balans in vetten. En dit ontbijtje is ook nog eens vol vitamines.

Zuivel bevatten bijna alle aminozuren die we binnen moeten krijgen. Het is een goede eiwitrijke bron. Eet alleen zuivel met mate, want wij zijn niet gebouwd om te nuttigen van andere zoogdieren. En veel mensen, hebben zonder het te weten, te weinig van het enzym lactase om de lactose in zuivel te kunnen verteren. Waardoor eczeem en andere klachten kunnen ontstaan bij (veel) zuivelinname.

Met appel krijg je koolhydraten binnen die zorgen voor de snellere brandstof voor je lichaam en het is oa een goede bron van vitamine C. En de combinatie met zuivel en vetten zorgt er voor dat je bloedsuikerspiegel niet gaat pieken van deze snellere koolhydraat. En … “one apple a day keeps the doctor away” :-).

De zaden en pitten bevatten veel onverzadigde vetten en zuivel verzadigde vetten. Je hebt beide soorten vetten nodig. En lijnzaad, hennepzaad en pompoenpitten bevatten ook nog eens omega 3. Je lichaam heeft een balans nodig van de inname van omega 3/6 /9 vetten. En zonnebloempitten bevat overheersend omega 6. Wist je dat deze vetbalans in een regulier westers voedingspatroon helemaal zoek is. Vroeger was de balans tussen omega 3 en 6 in het voedingspatroon 1:2. Deze balans is nu 1:20, door oa de koekjes, pakjes en zakjes waar zonnebloemolie ea omega 6 rijke oliën in zijn gebruikt. Wist je dat pinda’s en pindakaas ook omega 6 rijk is.

Ingrediënten

  • 200 ml (plantaardige) yoghurt of kwark.
  • 1 appel
  • 1 el mix van zonnebloem en pompoenpitten
  • 1/2 el hennepzaad
  • 1/2 el gebroken lijnzaad

Bereidingswijze

  1. Doe de appel in een ontbijtschaaltje
  2. Voeg de yoghurt of kwark toe
  3. En garneer met de zaden en pitten

Mijn voorkeur gaat naar biologische zuivel, als ik al voor zuivel kies. Deze bevat minder groeihormoon en antibiotica (waar de dieren mee worden ingespoten).

Waar gaat jouw voorkeur voor ingrediënten naar uit?

Je kunt er nog gedroogd fruit aan toevoegen. Dan wordt het gauw wel minder koolhydraatarm, maar wel vezelrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Boek nu