Roomboter op m’n brood

lonneke bannerEr is weer iemand jarig op werk, er staan allerlei verschillende taarten en ik kan het niet weerstaan om er een punt van te nemen. Een uur later staan er nog enkele stukjes en omdat weggooien zonde is, neem ik er nog maar 1. De rest van de dag voel ik me schuldig over zoveel gulzigheid. Maar als s’-avonds de chipszak open gaat kan ik me toch weer niet inhouden…

Ik houd van eten, lekker en gezond eten, maar ik kookte altijd voor 4 personen terwijl we maar met z’n tweeën zijn. En alles ging op elke avond. Als er snacks op tafel stonden kon ik me maar moeilijk inhouden. Ik zei dan tegen mezelf dat het niet zo’n kwaad kon want ik fietste heen en weer naar m’n werk en ik sportte 1x in de week. Dus ik zou wel genoeg beweging krijgen. Nou woog ik, Lonneke, 68 kilo met een lengte van 1.67, dus ik had een redelijk normaal gewicht. Maar toch zat ik regelmatig futloos op de bank met een opgeblazen gevoel.

Ik was al wel geïnteresseerd geraakt in dingen als suiker- en tarwevrij eten, maar ik deed er nog niet zoveel mee. Maar na weer een jaarafsluiting met veel te veel eten zag ik op de sportschool Corpoforte een foldertje van de cursus Slank & Fit liggen. En deze cursus bleek niet over diëten te gaan, maar vooral over gezonde voeding in combinatie met beweging. En ik dacht ik schrijf me in en zie wel wat het me oplevert.

Tot nu toe heb ik er absoluut geen spijt van gehad. Er werd een nieuw trainingsschema voor me opgesteld ipv het oude vertrouwde rondje dat ik altijd deed. Ik werd door Monica en Herman gemotiveerd om 3x in de week te komen sporten, wat in het begin best moeizaam ging. Maar nu zit het in mijn dagelijkse ritme en kijk ik er ook echt naar uit. Ik heb geleerd dat herhaling je lichaam lui maakt en laat dus regelmatig mijn schema aanpassen, steeds wat uitdagender en zwaarder. Linda doet er af en toe nog een schepje bovenop als ze denkt dat een oefening me te makkelijk af gaat. Die aanmoedigingen en het enthousiasme maakten het steeds makkelijker om vol te houden.

Vooral de bijeenkomsten en het wekelijks wegen waren een stok achter de deur om mijn eetgewoontes aan te passen. Het geeft toch best een kick als je je vetmassa naar beneden ziet gaan en je spiermassa omhoog. Het dagelijkse voedingsschema wat we ook kregen heb ik niet echt gevolgd, aangezien we al best gezond aten. Wel heb ik daaruit overgenomen om kleinere porties te eten, ben ik daadwerkelijk zoveel mogelijk minder suiker gaan eten en bijna geen tarwe meer. Ik maak alles zelf klaar met verse producten en lees alle etiketten in de supermarkt voordat ik iets in mijn mandje stop. Het snoepen en snaaien heb ik afgeleerd, ik kan nu moeiteloos langs een tafel met taart lopen zonder dat het water me in de mond loopt. Ik heb lekkere en gezonde recepten opgedaan voor bijvoorbeeld smoothies en mueslirepen en ik maak nu zelfs mijn eigen gezonde sportdrank!

Hoewel het afvallen niet zo heel erg nodig was, is er na een half jaar toch zo’n 8 kg af. En alleen door meer te bewegen en gezonder te eten. En dat terwijl ik tegenwoordig zelfs roomboter op mijn zelfgebakken brood smeer! Ik spendeer tegenwoordig veel meer tijd in de keuken om bijvoorbeeld mijn ontbijt en lunch voor de komende dagen te maken of om een lekkere suiker- en tarwevrije pure chocoladecake te bakken waar ik zonder schuldgevoel af en toe een plak van kan eten. Ik voel me fit, heb veel meer energie en dat opgeblazen gevoel heb ik sinds de jaarwisseling niet meer gehad! De maandelijkse bijeenkomsten van de Slank & Fit club met een stevige bootcamp zijn telkens weer een extra prikkel om op de ingeslagen weg door te gaan.
En een goed voorbeeld doet volgen; mijn vriend is nu ook enthousiast geworden, eet gezonder, drinkt minder biertjes en gaat mee naar de sportschool.

Maar genieten is natuurlijk ook heel belangrijk om je goed te voelen, dus in het weekend laten we de teugels een beetje vieren en kan je ons regelmatig in een gezellig café vinden aan een lekker wijntje of biertje. En zo is onze nieuwe, gezonde levensstijl heel makkelijk vol te houden.

Te volgen op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *