Mensen zien dat ik slanker en fitter ben (het verhaal van Monique)

Hallo,

Ik ben Monique Leeneman en ik wil met deze blog laten weten dat ik zeer blij ben dat ik aan het programma Slank & Fit heb deelgenomen. Door dit programma, een samenwerking van Corpoforte (personal trainer Herman Hulsinga) met Geniet van Gezond (voedingscoach Monica van der Knaap), ben ik meer bewust en gezonder gaan eten.

Ik vond het programma leerzaam, heb veel inzicht gekregen in voeding, meer energie gekregen door de combinatie van gezonder eten en sporten en wat ik al schreef, ik ben bewuster met een gezonde leefstijl bezig.

Het programma kende 5 groepsbijeenkomsten en een persoonlijk beweegprogramma gedurende 3 maanden. De groepsbijeenkomsten gingen gepaard met informatie over de aspecten voeding / beweging en ontspanning. De variatie in onderwerpen vond ik leuk. Vooral het inzicht in de balans tussen vet, eiwit en koolhydraten was interessant, en dat dit van belang is in een goede verhouding binnen te krijgen. Ook het eten van etiketten vond ik heel nuttig. Het ging bij dit programma vooral om het verkrijgen van inzicht in wat ik eigenlijk eet en welke ingrediënten dat bevat. Ik heb heel veel gehad aan het een tijd bijhouden van de eetmeter van het voedingscentrum. Zelfs nu kijk ik er wel eens op. De locatie waar het gehouden werd was praktisch zodat je aansluitend kon gaan sporten. Wel vond ik dat de ruimte waar de groepsbijeenkomsten werden gehouden wat mij betreft groter mag zijn, maar ja, het is en blijft een sportschool met alleen behandelkamers voor de fysiotherapeuten. En mijn groep was ook erg groot, ik geloof dat de groepen na mij zijn opgesplitst in kleinere groepen. Verder vond ik de deskundigheid, betrokkenheid, betrouwbaarheid en de sfeer goed!! Niets aan veranderen!

Ik heb nu meer dan ooit aandacht voor ontspanning naast inspanning en zie denken, wat ik vooral op het werk doe, nu als iets heel anders dan de fysieke inspanning bij de fitness. Je hebt dus ook nog verschil tussen inspanning en inspanning 

Dit programma blijft niet bij een 3 maanden begeleiding maar heeft me ook laten denken wat ik over 6 maanden wil hebben bereikt, nl:
– stabiliteit in gewicht
– balans in eetpatroon (dat betekent niet dat ik nooit meer pizza eet, maar wel dat ik na een ‘ongezondere’ dag weer een dag met veel groente en fruit inbouw.
– Regelmatig naar de fitness (2x per week)
Ik heb er zelf alle vertrouwen in dat ik dat voort zal gaan zetten.

Het belangrijkste wat ik met dit programma heb geleerd is dat ik altijd weer in een slechte neerwaartse spiraal terecht kan komen die begint met zin in slechter eten, minder sporten wat dan versterkt, zodat ik harder ga werken en verder nergens zin in heb. Het is dan aan mij om dat te doorbreken en dat kan door naar de fitness te gaan ook als ik helemaal geen zin heb. Als ik er dan eenmaal ben en bezig ben is het programma eigenlijk best snel gedaan en voel ik me daarna een heel stuk beter. Kortom niet op de bank gaan hangen, maar in actie komen.

En mijn belangrijkste tip die ik toekomstige deelnemers aan dit programma wil meegeven is: Houd in de gaten dat je niet te weinig eet. Ik heb in het begin me heel strak aan de weekmenu’s gehouden, maar uit de weeggegevens viel af te leiden dat ik te weinig at. Het is goed om je daar al direct vanaf het begin bewust van te zijn. Het bijhouden van de eetmeter heeft mij erg veel geholpen. Het is wel wat werk, maar geeft wel veel inzicht. EN je moet er natuurlijk wel wat voor overhebben. Iedere dag 6x eten lijkt lastig, zeker op het werk, maar is heel goed te doen. Gewoon doen!

Mensen die mij een tijdje niet hebben gezien, zien wel dat ik nu anders ben (slanker en fitter☺) en die zijn nieuwsgierig hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. I’ll spread the word.

IMG_20141121_201810

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *