Leefstijl

Balans belasting & belastbaarheid

Ieder mens heeft zijn eigen belans in wat hij / zij aan belasting aankan. Als de belasting hoger is dan de belastbaarheid hebben we stress. Stress heeft gevolgen op mentaal, emotioneel EN op fysiek vlak.

Vroeger had stress een functie. We raakten incidenteel in de stress als we bijvoorbeeld werden aangevallen door een tijger. Door stress stoppen bepaalde fysieke processen (zoals het moeten plassen) waardoor je je aandacht helemaal kan richten op wegrennen. Je focust je op oerinstincten waarbij je emoties en het denkproces worden uitgeschakeld. Als de stress te vaak of te lang duurt schiet het zijn doel voorbij. Emoties raken uitgeschakeld als de stress te lang aanhoudt. Ook het denkvermogen verminderd. Concentratievermogen gaat omlaag. Fysieke klachten gaan zich voordoen. In de huidige maatschappij schieten we te vaak in de stres: hoge hypotheeklasten, werkdruk, crisis, omvallende banken, reorganisaties, files, grieppandemieën, relatieproblemen etc. Zelfs verkeerde voeding,  lijnen en te weinig of te veel bewegen en verkeerd trainen zetten het stresssysteem aan.

 

Balans in Voeding, Beweging & Ontspanning

De drie elementen Voeding, Beweging en Ontspanning zijn niet los te zien van elkaar. Voor optimale vitaliteit zal er balans moeten zijn in de genoemde 3 elementen.

Na een situatie van inspanning komt je lichaam alleen in balans door ontspanning. Korte periodes van stress moet je compenseren met ontspanning. Langdurige periodes van stress moet je zien te vermijden, daar het anders wachten is op klachten die zich aankondigen.

Ontspanning zorgt onder andere dat de inname van voedsel goed wordt verwerkt en opgenomen. Ontspanning zorgt na beweging dat de spieren zich kunnen herstellen. Zonder ontspanning raakt het lichaam uit balans en draagt een gebalanceerd voedingspatroon en beweegpatroon niet optimaal bij aan het algehele welzijn.

vitaliteit

Ik maak gebruik van verschillende methodes waaronder de methode Sportrusten. “Als je lichaam verandert door sporten, dan verandert je denken, maar alleen als je de ontspanning op de inspanning laat volgen. In mijn praktijk gaat  het beweegadvies dan ook vaak gepaard met het advies voor een dagelijks rustmoment. Voor meer energie en een blijmoediger brein!